Den offisielle statistikken - slik har rekrutteringskampanjene gått under koronakrisen 2020

✓ Økt antall klikk på stillingsannonser

✓ Lavere annonseringskostnader

✓ Flere søknader per stilling

Vi kan alle skrive under på at 2020 ikke er helt som andre år. Alle selskaper og bransjer har blitt påvirket på en eller annen måte, men hvordan har viruset påvirket akkurat digital stillingsannonsering via sosiale medier?

Vi har nå fasiten. Her kommer den oppsummerte statistikken for rekrutteringskampanjene våre under koronapandemien:

  • Antall søknader har økt med hele 44%

Det finnes naturligvis mange potensielle forklaringer på den markante økningen vi kan se i antall søknader per stilling sammenlignet med i fjor. En er den økte bevegelsen i arbeidsmarkedet som følge av oppsigelser og permitteringer. En annen kan være det faktum at mennesker bruker mer tid hjemme, er mer aktive på sosiale medier og stiller spørsmål til sine livsvalg i større utstrekning. Uansett skaper søknadsboomen gode muligheter for arbeidsgivere til å få inn flere kvalifiserte søknader.

  • Dobbelt så mye valuta for eksponeringen

Når vi sammenligner klikkostnaden (CPC) fra i fjor ser vi at kostnaden for et klikk har blitt halvert under koronapandemien. Det innebærer at en annonse for samme kostnad kan eksponeres for en større målgruppe. Flere kandidater ser stillingsannonsen enkelt og greit!

  • Rekordhøy CTR 

Vi i Jobtip har alltid levert høyere CTR enn gjennomsnittet som ligger på 0,9%. Under koronapandemien har vi derimot hatt et uvanlig høyt gjennomsnitt på hele 2%, og i september tok vi det til nye høyder og endte på rekordhøye 2,52%!

Et lite lysglimt i hverdagen akkurat nå er at stillingsannonsene går bedre enn aldri før! Vil du vite hvordan vi kan booste deres rekruttering? Fyll ut skjemaet under med kontaktopplysningene dine så hører du fra oss!