Talent Management – hvordan går man frem?

Del en: Attrahere for å rekruttere

I dag er nok de fleste enige om at det er absolutt nødvendig å jobbe aktivt med Talent Management for å attrahere og beholde markedets beste talenter. Men hvordan går man egentlig frem for å sette opp en fremgangsrik plan og på den måten bli mestere på Talent Management? 

I denne tredelte serien får du konkrete tips og inspirerende veiledning i hvordan deres organisasjon kan jobbe med Talent Management på en strategisk måte. Heng på!

Attrahere riktig kompetanse

1. Målgruppeanalyse – identifiser deres drømmekandidat!
Dere vil finne talenter som bidrar til virksomheten, passer inn, trives og som vil bli værende hos dere. Derfor er målgruppeanalysen alfa og omega. Å identifisere hvilke medarbeidere dere søker etter er en forutsetning for å lykkes! Still dere spørsmål som: Hvilke medarbeidere skulle trives hos oss? Hvilken kompetanse trenger vi? Hvilke grunnleggende verdier hos kandidaten behøver å matche med våre? Lag en medarbeiderprofil og identifiser deres drømmekandidat!

2. Attrahere riktig kompetanse ved å løfte frem deres arbeidsgivervaremerke!
Sett ord på deres bedriftskultur, deres visjoner og mål samt hva som gjør dere unike og attraktive i kandidatens øyne. Hvem er vi som bedrift og arbeidsgiver? Hva er det som gjør oss unike? Og hva vil vi løfte frem av det vi tilbyr til den identifiserte målgruppen?

“Vi hjelper våre kunder med å løfte frem det bedriften tilbyr på en måte som attraherer riktig målgruppe! Å lene seg på et sterkt varemerke ut mot kunder holder ikke når du skal lokke kompetanse! Arbeidsgivervaremerket er alt for å attrahere kandidater som matcher organisasjonen.” – Julia, Copywriter & Digital Marketer på Jobtip

3. Velg kommunikasjonskanaler med omsorg!
For å kunne attrahere talenter på en effektiv måte er en analyse av kommunikasjonskanalene en god investering. Finn ut hvor og i hvilke kanaler deres fremtidige talenter befinner seg! Ta et dypdykk inn i kandidatanalysen og gå gjennom hva deres potensielle medarbeidere er interesserte i – det gjør det enklere og mer kostnadseffektivt når dere målretter kommunikasjonen i treffsikre kanaler.

4. Rekruttere riktig på best mulig måte
Nå er det på tide å gjøre en behovsanalyse på hvilken kompetanse som trengs for at dere skal kunne ta deres virksomhet til neste nivå. Men glem ikke at det er like viktig å sørge for at rekrutteringsprosessen er tydelig og attraktiv for kandidatene – alt for å skape den beste kandidatopplevelsen!

To be continued…
I neste del fortsetter vi
med å guide dere gjennom Talent Management-arbeidets mest sentrale del – nemlig vekten av å investere i upskilling og reskilling for deres nåværende ansatte. 

Skapa attraktiva rekryteringsannonser